Elektrokola

Co je vlastně elektrokolo?

Elektrokolo obecně je jízdní kolo doplněné o motor, baterii a ovládání, které vypomáhájí při jízdě. Elektrokola KTM patří do kategorie jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem – EPAC (elektricky asistované jízdní kola, jinak též známy jako e-bike nebo pedelec).

Do této kategorie patří elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h (s tolerancí 10%) Samozřejmě např. z kopce můžete jet i rychlostí mnohem vyšší, ale už bez asistence elektromotoru. Dále jmenovitý výkon elektromotoru může být maximálně 250 W (maximální výkon může být i několikanásobně vyšší). Dopomoc elektromotoru muže být aktivována pouze při aktivním šlapání. Na elektrokole na rozdíl od elektroskůtru je třeba tedy šlapat, ale asistence elektropohonu je dostatečně velká pro snadné vyjetí každého kopce. Bez šlapání může akcelerátor elektrokolo uvést pouze do rychlosti 6 km/h z klidového stavu.

Pro tato elektrokola platí stejné podmínky pravidel provozu jako pro jízdní kola. Pro provoz těchto elektrokol nepotřebujete registrační značku, technický průkaz, stk, ani povinné ručení a pro řízení těchto elektrokol nemusíte mít řidičský průkaz ani cyklistickou přilbu, pokud Vám není méně než 18 let, ale z důvodu bezpečnosti cyklistickou přilbu rozhodně doporučujeme.


Pro koho je elektrokolo?

• elektrokolo je ideální variantou pro pravidelnou dopravu do zaměstnání, školy, na nákupy a podobně. Ve městě budete nejrychlejší, mezi obcemi zdoláte snadno i větší vzdálenosti a kopce, aniž byste dojeli udýchaní a upocení.

• chcete začít nebo se vrátit k pravidelnému sportování na kole a máte obavy, že vaše aktuální kondice a ručička na vaší osobní váze vám neumožní důstojný začátek budování kondice a snižování váhy? Elektrokolo vám umožní začít a rozvíjet kondici dle vašich možností.

pánové, jste vášnivými cyklisty a vaši drahou polovičku nemůžete přesvědčit ke společným vyjížďkám, protože při zmínce o prvním kopci se ji nikam nechce. Na sportovním MTB nebo krosovém elektrokole KTM může s vámi zdolávat i největší pohoří.

dámy, rády by jste vyrážely na kolo se svými chlapy, ale při představě jejich otrávených obličeju, když čekají na každém kopci vás přechází chuť? Vyražte na elektrokole a budete čekat vy na ně!

• chcete si užívát cyklovyjížďky s vašimi podstatně zdatnějšími kamarády? Na ostrých bajcích KTM s elektropohonem (eLycan, eRace, MACINA 29, MACINA RACE,) budete hvězdou vašich vyjížděk a vždy první ve vaši oblíbené občerstvovací stanici.

• je všeobecně známo, že k největšímu odbourávání tělesného tuku dochází při delší fyzické aktivitě o nízké intenzitě. Na elektrokole zvládnete mnohem delší vyjížďky intenzitou přesně odpovídající vaší kondici k nejefektivnějšímu odbourávání přebytečných kil.

• trápí vás chronické zdravotní obtíže, které vám brání v pravidelném sportování (potíže s klouby, astma atd.)? Elektrokolo vám dá na vaše problémy alespoň na chvíli zapomenout.

• jezdíte na pravidelné cyklovýlety nebo dokonce cyklozájezdy do zahraničí a máte obavy, že s přibývajícími lety už je nebudete zvládat? Elektrokolo vám prodlouží vaše cestovatelské zážitky o desítky let.

• chcete vyrážet na společné cyklovýlety s celou početnou rodinou a pod tíhou sedaček, přípojných vozíků a tažných tyčí je to pro vás spíše utrpením. S elektrokolem si budete s usměvem užívat celá rodina.


Obecné výhody elektrokol

  • rychlá a pohodlná doprava i do kopců bez zapocení
  • energie na asistenci pohonu až na 190 km na jedno nabití
  • baterie dobitá za 3–4 hodiny, kdekoliv, kde je elektrická zásuvka
  • bezkonkurenční náklady na 1 km přibližně 0,04 Kč
  • nepotřebujete řidičský průkaz, registrační značku, STK, povinné ručení, u dospělých není povinná ani přilba
  • pořád je to „jenom kolo“, takže je můžete přepravovat vlakem, cyklobusem, tramvají apod.
  • pokud dojde baterie, můžete stále dojet

Legislativa k elektrokolům

Silniční provoz elektrokol stanovují tyto směrnice a normy, podle kterých jsou za elektrokola nevyžadující další schvalování považována elektricky asistovaná jízdní kola u kterých:

  • dopomoc elektromotoru je aktivována pouze při šlapání.
  • je maximální jmenovitý výkon elektromotoru 250 W.
  • rychlost s asistencí nepřesahuje 25 km/hod.
  • akcelerátor může bez šlapání uvést kolo pouze do rychlosti 6 km/hod z klidového stavu.

Elektrokola, která splňují omezení výše uvedené směrnice i pravidla normy EPAC, mohou být používání v provozu naprosto shodně jako běžná jízdní kola.

Elektrokola, která tyto směrnice a normy nesplňují (např. vyšší rychlost při asistenci, pomoc elektromotoru bez šlapání nad 6 km/hod, vyšší výkon) nejsou jízdní kola ale motorová vozidla a mají např. tyto povinnosti a omezení: povinnost provedení typových zkoušek (homologace), příslušné ridičské oprávnění, registrační značku, přilbu i pro dospělé, pojištění (povinné ručení), nesmí na cyklostezky (resp. kamkoliv, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel).

V praxi se často setkáváme s argumentem „vždyť to stejně policajti nekontrolují“. Ano zatím jsme se s něčím takovým také nesetkali, i když s přibývajícím množstvím elektrokol na silnicích se toho jistě brzy dočkáme. Kdo už po tom důsledně jde, jsou pojišťovny. V případě dopravní nehody za účasti elektrokola si nechávají důkladně prověřit, jestli se jedná o „legální“ elektrokolo. V případě, že tomu tak není, je uživatel automaticky viníkem, bez ohledu na to, jak k nehodě došlo. Tj. nemá nárok na žádná plnění a naopak musí uhradit veškeré škody.


O elektrokolech KTM

Rakouská značka KTM je široké veřejnosti známa především svými motorkami vyhlášenými svou kvalitou a spolehlivostí. V našich zemích je už méně známé, že KTM je tradičním výrobcem neméně kvalitních jízdních kol. KTM nezaváhalo ani v současné nastupující éře jizdních kol s elektrickým pohonem, patří k lídrům tohoto segmentu a využívá ty nejvyspělejší systémy elektropohonu. KTM jako jedni z prvních začali prosazovat myšlenku kvalitních sportovních elektrokol, se kterými si může každý prožívat svoje sportovní a cestovní zážitky dle svých schopností. Systémy elektropohonu jsou adaptovány na klasická horská a krosová kola KTM a na většině modelů by jste v nich elektrokola na první pohled ani nepoznali. Za toto inovativní pojetí obdržela elektrokola KTM několik oceněnění na prestižních světových cyklistických veletrzích a o prozřetelnosti svědčí i fakt, že mnozí další výrobci sportovní elektrokola KTM kopírují.


Základní charakteristika elektrokol KTM

• Elektrokola KTM pohání nejvyspělejší systémy pohonu na současném trhu.
• Elektrokola KTM se geometrií a vzhledem neliší od klasických sportovních a cestovních kol, což má příznivý dopad nejen na jejich vzhled, ale i na ovladatelnost a jízdní vlastnosti především v terénu.
• Elektrokola KTM jsou vybavena kvalitními komponenty (odpružené vidlice, řazení, kola, pláště) odpovídajícímí sportovním horským, krosovým a městským kolům střední a vyšší kategorie.
• Elektrokola KTM patří mezi nejlehčí na trhu, hmotnost se pohybuje u většiny modelů těsně nad 20 kg. Lahůdkou je horské elektrokolo MACINA RACE 27 s váhou 18,7 kg.
• Maximální dojezd na jedno nabítí dosahuje až 190 km.
• Doba plného nabití baterií je 2 až 4 hodiny.


Systém pohonu Bosch

Německý technologický gigant Bosch rozhodně nezaspal nastupující novou éru v dopravě a stal se předním světovým dodavatelem pohonů do elektrokol vyšší a nejvyšší kategorie.

Základní charakteristiky:
• motor je umístěný ve středu kola a umožňuje nejefektivněší využití energie. Podařilo se výrazně zmenšit přesah motoru pod středem kola, nemusíte se tak již obávat o jeho naražení i v těžkém terénu. Umístění motoru uprostřed má také kladný vliv na vyvážení. Společně s baterií umístěnou na dolní rámové trubce se elektrokola s pohonem Bosch vyvážením nejvíce podobají klasickým jízdním kolům.
• velký ovládací displej Intuvia umístěný uprostřed řidítek zajišťuje perfektní přehled o jízdě. Ovládací tlačítka pohonu jsou od displeje oddělena, a umístěna k madlům řidítek, což značně vylepšuje ovládání pohonu.
• velmi lehké baterie o hmotnosti pouhých 2 kg (300 Wh, 8,2 Ah, maximální dojezd 145 km) nebo 2,5 kg (400 Wh, 11,0 Ah, maximální dojezd 190 km) poskytují dostatek energie i na dlouhé vyjížďky. Baterie Bosch můžete nabíjet nejen sundané z kola, ale i přímo na kole.
• systém Bosch patří k nejlehčím a umožňuje stavět elektrokola, která se již svou váhou blíží klasickým kolům, například KTM Macina Race 27 váží 18,7 kg.






© 2016 MARFreklamní agentura, grafické studio a tvorba webových stránek