100% zboží skladem
Montáž a seřízení vázání zdarma
Na trhu již 23 let
Posíláme i na Slovensko
Jak funguje bezpečnostní vázání pro skialp, skitouring a freeride

Jak funguje bezpečnostní vázání pro skialp, skitouring a freeride

22.10.2020

Ano i ta subtilní vázání, která se vejdou do dlaně, jsou bezpečnostní. Nejen to, vynalézaví konstruktéři dokázali s využitím ušlechtilých materiálů a špičkových technologií stlačit hmotnost páru vázání pod půl kila. Přečtěte si základní informace o vázáních, které dovolují stoupat na lyžích do kopce a po zašlápnutí patky i jistit lyžaře ve sjezdu.

Typická čelist špičky a rotační patka

Pro nezasvěcené, piny jsou ty trny na špičce, které má čelist. Po našlápnutí předku lyžáku se čelist, tzv. „pastička“ sevře a piny zajedou do důlků na bocích boty – těm se říká inserty. Piny na patce vázání se vtlačí do dvou drážek uprostřed zadního nálitku boty. Bezpečnostní funkce se obvykle řeší otáčením patky vázání, která po překročení nastavené vypínací síly opustí inserty v botě a jste bez lyží. Tak to je u vázání Dynafit, G3, ATK Bindings, Fritschi Xenic nebo Atomic Backland Tour.

Bezpečnostní špička

Z vázaní na sjezdovce jsme zvyklí na to, že tuhost dělá patka a bezpečnost špička. Podobně funguje i dvojice vázání Fritschi – Vipec Evo pro skitouring a Tecton pro freeride. Vypínací síla se nastavuje jak na špičce, tak na patce vázání. Tedy plnohodnotné bezpečnostní vázání. Výhodou vázání je, že špička vám vypne v souladu s nastavenou vypínací silou i když je špička aretovaná, aby se při výstupu vypínala. Pokud by vás při výstupu strhla lavina, může vás její proud zbavit lyží, které vás v lavině nestahují pod sníh. U ostatních vázání se aretovaná špička nevypíná snadno, její uzamčení překoná až síla odpovídající přibližně hodnotě 15 DIN.

Na horním snímku je špička hybridního vázání Shift MNC a dole patka techového vázání Atomic Backland Tour s brzdou v poloze pro výstup.

Rámová a bezrámová vázání

Vázání na skialp a freeride se dělí na rámová a bezrámová. Rámová jsou podobná jako sjezdařská. Mohutná špička i patka. Aby se na nich mohlo chodit do kopce na pásech, jsou špička s patkou spojeny rámem. Bezrámová jsou zmíněná techová vázání, někdy označovaná TLT (Tour Lite Tech). To jsou ta s piny.

Hybridní vázání pro skialp a freetouring

Komu se při výstupu na pásech nechce zvedat při každém kroku těžké patky, může zvolit tzv. hydridní vázání. To má špičku opatřenou piny a patka je podobná klasickému sjezdovému vázání, tedy spojení dvou odlišných světů. Typickým příkladem je Shift (Atomic, Salomon, Armada) nebo nový Marker Duke PT.

Vertikální vypínání

Při jízdě v neupraveném a hlubokém sněhu se snadno stane, že se lyže zařízne a lyžař pokračuje setrvačností vpřed. Často to končí pádem a také proto řeší všechna vázání, kromě těch ultralehkých pro závodníky, nastavení vypínací síly pro takový případ. Techová vázání řeší předozadní vypínání předpětím (napružením) pinů patky.

Variabilita délky

Sofistikovanou funkci doplňuje i vysoká variabilita. Patku většiny vázání lze obvykle posouvat v rozsahu 20-30 mm a tak není problém používat jedny lyže pro více lyžařských bot.

Přejeme vám dobrou volbu vázání a nezapomeňte, že Madeja Sport používá špičkovou technologii světové vůdčí značky Montana pro lyžařské servisy. Seřizovací stroj Jet Bond v ostravské prodejně vám dokáže správně nastavit i pinová vázání. Ale o tom už v jiném článku.

Pokud to nemáte do Ostravy daleko, navštivte naši prodejnu a nechte si poradit od zkušeného týmu našich prodavačů.

Madeja Sport | © 2020

Clevero Clevero Chytrý eshop na míru.

Obsah košíku
Celkem:
Zobrazit košík Zobrazit košík
Vrátit se k nakupování